OUD / Knallen! – Kern

Boeren, piloten en veldwachters

Algemeen (per organisatie)

  • Duur – 30 minuten
  • Deelnemers – min. 6 / max. 12
  • Afmeting – een grote ruimte met verstopmogelijkheden

Materiaal

  • Lintje 10x (oranje 5x / 5x blauw)
  • Pion 4x

Organisatie

De piloten starten in het speelveld, de boeren en veldwachters in de thuisbasis en wachten op het signaal van de spelleider

Aandachtspunten 

  • Samenwerking is erg belangrijk door samen vooraf af te spreken welke communicatie te gebruiken
  • Eerlijk spel (5 meter regel) is van groot belang

  

Plattegrond 

Oefenstof

Oefening

De spelers worden ingedeeld in drie groepen: Piloten, Boeren en Veldwachters. Elke piloot wordt gekoppeld aan een boer, zij vormen een koppel. Zij moeten uit handen blijven van de veldwachter(s).

Elke piloot krijgt een ‘leven’. De (gestrande) piloten krijgen 2 minuten de tijd om zich ergens in het speelgebied te verstoppen. Vervolgens wordt het startsignaal gegeven. Het doel voor de boeren is: op zoek naar de aan hun gekoppelde piloot en hem in veiligheid te brengen (hand in hand naar de thuisbasis).

De veldwachter(s) mogen na 30 seconden het speelveld betreden. Het doel voor de veldwachter: voorkomen dat de boeren hun piloten veilig naar de thuisbasis brengen.

De piloot is gedurende het hele spel ‘kwetsbaar’ (kan door een veldwachter getikt worden). De piloot heeft twee levens. Wanneer hij voor de 1e keer getikt wordt, haalt hij zijn extra leven op bij de spelleider en mag zich daarna opnieuw verstoppen. Wordt de piloot voor de 2e keer getikt dan is hij uit het spel.

De boer is alleen maar ‘kwetsbaar’ als hij hand in hand loopt met z’n piloot. Als dit 2-tal getikt wordt door de veldwachter, dan wachten zij bij de thuisbasis tot de tijd om is. Het spel duurt maximaal 8 minuten.