James Bond
Algemeen (per organisatie)
- Duur – 40 minuten
- Deelnemers – min. 6 / max. 12
- Afmeting – Van de blauwe dopjes: 5 bij 2 meter / Afstand tussen het blauwe vak en looproute: 2 meter
Materiaal
- Lintje 6x (helft van het aantal deelnemers)
- Pittenzakje 12x
- Hoepel 2x (1x geel, 1x groen)
- Pion 4x (2x geel, 2x groen)
- Dopje 14x (6x blauw, 8x rood)
- Bal (klein) 12x
- Stopwatch
Organisatie
Verdeel de kinderen in 2 teams. 1 team zij de agenten, het andere team zijn de werpers. Gebruik de omgeving om schuilplaatsen te creëren (bomen, speeltoestel, bankje etc.).
Aandachtspunten
- Er mogen geen dubbele materialen in 1 vak liggen aan de start van het spel
- Er mag maar 1 voorwerp per kind meegenomen worden
- De spullen moeten zichtbaar in de vakken liggen (niet verstoppen)
- Gebruik overige materialen die dienen als diamant
Plattegrond
Oefenstof
Oefening
De agenten moeten proberen om de diamanten (pittenzakje) uit het gebouw te krijgen zonder afgegooid te worden door de werpers. De start is bij groen en het einde is bij geel.
Tussen deze pionnen mag je niet afgegooid worden.
Elke ronde duurt 2 minuten. Hoeveel diamanten heb jij als teams veilig uit het gebouw gekregen in die 2 minuten? Daarna wisselen de teams van functie.
Als beide teams zijn geweest begint het spel weer opnieuw.
Regels werper:
Je mag alleen vanuit het vak van de blauwe dopjes gooien.
Je mag wel buiten de blauwe dopjes komen om een bal te pakken.
Regels loper:
Je mag maar 1 richting op rennen, behalve als je af bent.
Je mag maar 1 pittenzakje tegelijk meenemen.
Afgegooid? Loop via de rode dopjes terug naar de start en probeer het opnieuw
Einde gehaald? Leg je pittenzakje in de hoepel en pak een nieuwe
Pittenzakjes op? Tel hoeveel er in de hoepel liggen en leg ze weer bij de start. Je telt alle pittenzakjes aan het einde bij elkaar op
Uitdagender voor de lopers:
- Minder schuilplaatsen maken
- Pionnen waar de werpers vandaan mogen gooien, dichterbij het parcours zetten