OUD / Gaan! – Kern

Capture the flag

Algemeen (per organisatie)

  • Duur – 30 minuten
  • Deelnemers – min. 6 / max. 12
  • Afmeting – afmeting rechthoek: 5 bij 10 meter

Materiaal

  • Hoepel 2x (1x rood, 1x geel)
  • Pittenzakje 2x (1x rood, 1x geel)
  • Lintje 6x
  • Dopje 8x

Organisatie

Er is 1 tikker. De andere kinderen staan in het veld met een stip in hun handen (= stuur).
Naast het veld liggen 4 hoepels achter elkaar (= wasstraat)

Aandachtspunten 

  • Werk samen met teamgenoten
  • Verdedig je eigen pittenzakje
  • Ren op een tactisch moment pas weer uit de hoepel
  • Gebruik je teamgenoten als lokaas

  

Plattegrond 

Oefenstof

Oefening

Je probeert met je team de flags (pittenzakjes) van het andere team op je eigen helft te krijgen zonder dat je lintje afgepakt wordt. Wanneer je in het vak van de tegenstander komt, mogen zij jouw lintje eruit trekken. In je eigen vak en in de hoepel ben je vrij.

Als je lintje is afgepakt, moet je opnieuw beginnen in je eigen vak. Had je een pittenzakje vast? Dan moet je dat pittenzakje terugleggen in de hoepel.

Lukt het je om met een pittenzakje en je lintje nog in je broek terug in je eigen vak te komen? Dan mag je de flag in jullie hoepel leggen.

Wanneer alle flags in de hoepel liggen of het spel duurt te lang, dan wisselen de teams van functie.

Eenvoudiger voor de lopers:

  • Verspreid de hoepels met pittenzakjes meer over het veld
  • Leg stippen in het veld (dit zijn vrijplaatsen)

Uitdagender voor de lopers:

  • In de hoepel ben je niet meer vrij
  • Kleiner speelveld
  • Minder pittenzakjes