OUD / Gaan! – Kern

Pionnenroof

Algemeen (per organisatie)

  • Duur – 25 minuten
  • Deelnemers – min. 6 / max. 12
  • Afmeting – afmeting rechthoek: 10 bij 5 meter
    afstand tussen kind en rode pionnen: 2 meter / afstand tussen gekleurde pionnen: 0,5 meter

Materiaal

  • Pion 12x (3x rood, 3x geel, 3x bauw, 3x groen)
  • Dopje 10x (4x rood, 2x geel, 2x blauw, 2x groen)
  • Fluitje 1x

Organisatie

Verdeel de kinderen in 2 teams. Het ene team start tegen een muur, het andere team start achter de rode dopjes.
Tussen de dopjes staan pionnen op een rij.

Aandachtspunten 

Zorg dat achter de blauwe dopjes nog minimaal 2 meter ruimte is
(zodat kinderen kunnen uitlopen wanneer ze het laatste stuk sprinten)

  

Plattegrond 

Oefenstof

Oefening

Je probeert met je team (A) zoveel mogelijk goudstaven bij elkaar te sparen.
Het andere team (B) probeert dit juist tegen te houden.
Elke kleur heeft een andere waarde:
Rood = € 4,-
Geel = € 3,-
Blauw = € 2,-
Groen = € 1,-

Als de spelleider een fluitsignaal geeft, start het spel.
Team A mag nu richting de goudstaven lopen (ondertussen heeft iedereen uit team B één hand tegen de muur).

Als iemand van team A een pion aanraakt, mag je uit team B de muur loslaten en deze persoon proberen te tikken.

Lukt het je om met een pion over de startstreep te komen zonder getikt te worden? Dan tellen de punten van die kleur pion voor jouw team.
Ben je wel voor de streep getikt? Dan zijn de punten voor team B.

Als je eenmaal als tikker voorbij de pionnen bent gerend, mag je niet meer terug om iemand anders te tikken in die beurt. Je moet dan aan de zijkant wachten totdat de spelleider een fluitsignaal geeft (dit doe je wanneer het te lang duurt, of als alle kinderen klaar zijn).
Team A en B gaan weer in positie staan en dan begint het opnieuw.

Wanneer alle pionnen op zijn, tel je met het team het totaal aantal punten.
Daarna moeten alle pionnen weer terug in het veld en wisselen de teams van functie.