OUD / Gaan! – Kern

Yhatzee

Algemeen (per organisatie)

  • Duur – 30 minuten
  • Deelnemers – min. 6 / max. 12
  • Afmeting
    van stip tot pion 1 = 4 meter
    van stip tot pion 2 = 6 meter
    van stip tot pion 3 = 8 meter
    van stip tot pion 4 = 10 meter
    van stip tot pion 5 = 12 meter
    van stip tot pion 6 = 14 meter

Materiaal

  • Pion 6 x
  • Stip 12x (aantal deelnemers)
  • Dobbelsteen 1x
  • Pen en papier (1x)

Organisatie

Maak bij meer dan 7 kinderen 2-tallen.
Tot 7 kinderen spelen de kinderen het individueel.

Iedereen start op een stip

 

Aandachtspunten 

  • Bij terugkomst bij de stippen, moeten zij weer achter aansluiten
  • Controleer of de kinderen echt om de pion rennen

  

Plattegrond 

Oefenstof

Oefening

De kinderen moeten individueel (of in 2-tallen) proberen om Yahtzee te rennen.
Je hebt Yahtzee als je om elke pion een keer hebt gerend (pion 1 t/m 6).

De kinderen staan in een rij op de stippen. Het voorste kind mag dobbelen.
Het aantal ogen dat je gooit (bijvoorbeeld 3), is het nummer van de pion waar je omheen moet rennen (pion 3).
De spelleider schrijft bij zijn/haar naam welk nummer (3) het kind heeft gehad.
Daarna mag het volgende kind dobbelen. Let op: je hoeft niet te wachten tot het eerste kind terug is bij de rij.

Als je voor de tweede keer hetzelfde cijfer gooit, moet je wel om die pion rennen, maar daarmee krijg je geen Yahtzee. Het kind dat als eerste alle 6 pionnen heeft gehad en weer terug is in de rij, heeft gewonnen.

Daarna speel je het spel nog een keer.