JONG / Gaan! – Kern

Schipper mag ik overvaren?

Algemeen (per organisatie)

  • Duur – 30 minuten
  • Deelnemers – min. 6 / max. 12
  • Afmeting – Tussen groene pionnen: 4 meter, tussen groene en gele pionnen: 6 meter

Materiaal

  • Pion 6x
  • Hoepel 2x
  • Pittenzakje 12x
  • Stip 12x (aantal deelnemers)

Organisatie

1 kind (tikker) staat in het midden op een stip.
De rest van de kinderen (lopers) staan op een stip tussen de pionnen.

Aandachtspunten 

Zorg dat er genoeg ruimte tussen de stippen is

  

Plattegrond 

Oefenstof

Oefening

De lopers zingen: ‘schipper mag ik overvaren, ja of nee, moet ik dan nog geld betalen, ja of nee?’
De tikker roept: ‘ja!’
De lopers vragen: ‘hoe?’
De tikker mag nu zeggen op welke manier de lopers naar de overkant moeten, bijvoorbeeld:

  • Hinkelen
  • Kruipen
  • Wandelen
  • Rennen
  • Achteruit lopen
  • Billen schuiven

De lopers proberen nu zonder getikt te worden op die manier naar de overkant te kunnen (tussen de andere pionnen). De tikker mag zelf ook alleen op die manier zichzelf voortbewegen.

Als je bent getikt, moet je een pittenzakje in de blauwe hoepel leggen. Daarna mag je weer meedoen.
Als de tikker 3 rondes is geweest (dus de lopers zijn 3x naar de overkant geweest), komt er een nieuwe tikker. Bij de wissel van een tikker mag de oude tikker tellen hoeveel pittenzakjes er in zijn/haar hoepel ligt. De nieuwe tikker begint weer met 0 pittenzakjes in de blauwe hoepel.