Inleiding

Kerstman tikkertje

Materiaal

  • Pion 4x
  • Hoepel 2x

De organisatie

Alle kinderen starten in het veld tussen de pionnen. Er is 1 tikker. Buiten het speelveld liggen de hoepels.

Aandachtspunten 

Benadruk dat de kinderen goed kijken waar ze rennen om botsingen te voorkomen

  •  



Plattegrond

Oefenstof

De oefening

Er is 1 tikker. De tikker probeert de lopers te tikken. Als je bent getikt, moet je in een hoepel gaan staan en roepen: ‘HO HO HO’! Daarna mag het kind weer meedoen met het spel. Wissel na 2 minuten van tikker.

Eenvoudiger voor de lopers:

  • Groter veld
  • Vrijplaatsen in het veld door bijvoorbeeld stippen
  • Overloopspel van maken i.p.v. een vrij tikspel
  • De tikker een handicap geven (met bijvoorbeeld 1 hand tikken of op 1 been bewegen)

Uitdagender voor de lopers:

  • Kleiner veld
  • 2 tikkers