Inleiding

Schipper mag ik overvaren

Materiaal

  • Stip 4x
  • Hoepel 2x
  • Pittenzakje 10x

De organisatie

Alle kinderen starten op de stip. Aan de andere kant van de stip staat een pion. Arie de Aap staat in het midden

Aandachtspunten

Zorg dat er genoeg ruimte zit tussen de stippen



Plattegrond

Oefenstof

De oefening

De lopers zingen: ‘schipper mag ik overvaren, ja of nee, moet ik dan nog geld betalen, ja of nee?’
De tikker roept: ‘ja!’
De lopers vragen: ‘hoe?’
De tikker (= Arie) mag nu zeggen op welke manier de lopers naar de overkant moeten, bijvoorbeeld:

  • Hinkelen
  • Kruipen
  • Wandelen
  • Rennen
  • Achteruit lopen
  • Billen schuiven

De lopers proberen nu zonder getikt te worden op die manier naar de overkant te kunnen (tussen de andere pionnen). De tikker mag zelf ook alleen op die manier zichzelf voortbewegen.

Als je bent getikt, moet je een pittenzakje in de blauwe hoepel leggen. Daarna mag je weer meedoen.