Teamwork Twister
Algemeen (per organisatie)
- Duur – 30 minuten
- Deelnemers – min. 6 / max. 12
- Afmeting –Vrije ruimte / afstand tot de hoepels 3 meter
Materiaal
- Dopje 24x (6x elke kleur)
- Hoepel 4x (1x elke kleur)
- Pittenzakje 4x (1x elke kleur)
- Pion 2x
Organisatie
De kinderen worden verdeeld in groepjes van 3. Twee kinderen van het groepje werken in het twisterveld. Het derde kind is de ‘kleurenwerper’.
Aandachtspunten
- De spelers bij het ‘twisterveld’ plaatsen bij de oneven rondes de hand en bij de even rondes de voet op de kleuren.
- Het plaatsen van een hand of voet gebeurt door contact te maken met het dopje. NB! Ga niet volledig op het dopje staan, dan kan het stukgaan.
- Tijdens het gooien telt het als het pittenzakje de hoepel raakt of erin ligt
- Wanneer een speler in het twisterveld omvalt moet hij/zij het speelveld verlaten
Plattegrond
Oefenstof
Oefening
Tijdens dit spel moet er goed worden samengewerkt tussen de ‘kleurenwerper’ en zijn medespelers bij het twisterveld. De kleur die gegooid wordt door de kleurenwerper bepaalt waar zijn twee medespelers de hand of voet moeten zetten. In de oneven rondes 1, 3, 5, enz… plaatsen de spelers een hand, in de even rondes 2, 4, 6, enz.. plaatsen zij een voet.
Voorbeeld: de gooier van Team A gooit in de rode hoepel dan moeten de spelers bij het twisterveld een hand op een rode stip zetten. Hierna zijn de teams B, C en D aan de beurt. De volgende ronde gooit de kleurenwerper van Team A groen, zijn medespelers zetten een voet op groen in het twisterveld.
Het team dat het langst in het twisterveld blijft staan wint het spel. Hierna wordt nogmaals gespeeld en de rollen opnieuw verdeeld.
Uitbouw
Wanneer de kleurenwerper van bijvoorbeeld team A de hoepel mist, dan mag de kleurenwerper van team B een kleur gooien waarop team A een hand of voet moet plaatsen. Hiermee kan deze speler het extra lastig maken. Vervolgens gooit de kleurenwerper van team B nog een keer, maar nu gewoon voor zijn eigen team.
De werpafstand naar de hoepel kan vergroot worden.