8+/ Scoren! – Kern

Kubbs

Algemeen (per organisatie)

  • Duur – 30 minuten
  • Deelnemers – min. 6 / max. 12
  • Afmeting – 2 vakken van 5 bij 10 meter

Materiaal

  • Dopje 2x (1x rood, 1x geel)
  • Pion 16x (4x elke kleur)
  • Pittenzakje 12x (3x elke kleur)

Organisatie

Er worden 2 velden gemaakt. De spelers gooien van achter hun eigen kegels.

Aandachtspunten 

Gooi met de onderhandse techniek, voor rechtshandigen:

  • Linkervoet voor
  • Arm langs de heup laten zwaaien

Voor linkshandigen is dit andersom

  

Plattegrond 

Oefenstof

Oefening

Een team gooit per keer 6 pittenzakken. Wanneer een Kubb (kegel) van de tegenstander wordt geraakt, dan wordt deze geraakte Kubb de sleutel tot de kubbs van de tegenstander. Deze Sleutelkubb wordt door het verdedigende team achter de middenlijn (waarop de koning staat) gegooid. De Sleutelkubb moet eerst geraakt worden voordat het verdedigende team mag ‘aanvallen’ op de Kubbs van de tegenstander.

Wanneer alle 4 Kubbs van de tegenstander zijn geraakt, dan volgt de finaleworp op de Koning. Als de Koning geraakt is, dan is er een winnaar.

Uitbouw:
Als er nog een Sleutelkubb in jouw veld staat mag er vanaf die lijn gegooid worden.

Wanneer je de Koning raakt, terwijl er nog Kubbs van de tegenstander staan, dan heb je automatisch verloren.