Activiteit 1

Explosieve ballenrace

  Instructievideo

Organisatie

De groep wordt in twee verdeeld en ieder team start achter de startlijn.

Aandachtspunten 

  • Pas op voor botsen
  • Laat  de kinderen de oefening zo goed mogelijk uitvoeren

Oefening

Sprint met de bal

  • De eerste speler start met een bal bij de startlijn en sprint naar het eerste hoedje. Daar legt hij/zij de bal neer en sprint direct terug naar de startlijn.

Bear crawl terug

  • Nadat de eerste speler terug bij de startlijn is, kruipt de tweede speler in een “bear crawl” (op handen en voeten, knieën zweven net boven de grond) naar het hoedje. Als ze er zijn pakken ze de bal in hun handen en mogen ze terug rennen. Daarna is de volgende speler aan de beurt.

Bal boven het hoofd houden

  • Tijdens deze beurt rent de speler naar het hoedje met de bal boven het hoofd. Dit moet gebeuren zonder dat de bal naar beneden zakt. Bij het hoedje wordt de bal neergelegd, en de speler sprint terug.

Tandem lopen

  • Bij de laatste variant sprinten twee teamgenoten samen naar het hoedje met de bal erop toe. Ze moeten zij aan zij naar het hoedje lopen, terwijl ze elkaar bij één arm vasthouden. De bal dragen ze samen met hun vrije handen. Als ze de bal in hun handen hebben rennen ze zo snel mogelijk terug naar de startlijn. Het doel van het spel is om allemaal zo snel mogelijk te doen. Het spel is dan ook afgelopen wanneer iedereen aan de beurt is geweest en alle varianten aan bod zijn geweest.

  

Plattegrond 

Algemeen (per organisatie)

  • Deelnemers – min. 6 / max. 12
  • Afmeting – vak van 10 bij 15 meter

Materiaal

  • Bal 3x
  • Dopje 12x

Activiteit 2

Voetje van de vloer

  Instructievideo

Organisatie

De kinderen staan allemaal in het aangegeven vierkant

Aandachtspunten 

  • Let goed op welk kind je mag tikken
  • De spelleider bepaalt of iemand echt getikt is voor of achter de lijn

Oefening

In het spel is een speler de tikker die rondloopt over het speelveld. Als deze tikker langs loopt moeten de andere deelnemers hun voeten van de grond halen, raakt hij of zij toch de grond aan? Dan kan de tikker die persoon aftikken en is hij of zij de nieuwe tikker. Zoals de naam al zegt, mogen de voeten de grond niet raken, en als ze dat wel doen, kan je worden afgetikt.

Om het spel wat spannender te maken kan je extra voorwaarden afspreken wanneer je niet getikt mag worden. Bijvoorbeeld: als je op een been staat, hinkelt of als je met je benen gekruist staat.

  

Plattegrond 

Algemeen (per organisatie)

  • Deelnemers – min. 6 / max. 12
  • Afmeting – vak van 10 bij 10 meter

Materiaal

  • Bucket 4x
  • Dopje 4x
  • Lintje 1x
  • Hoepel 3x

Activiteit 3

Koning van de jungle

  Instructievideo

Organisatie

De groep wordt in 3 teams verdeelden zij starten bij hun eigen vak

Aandachtspunten 

  • Tikken alleen met de vinger
  • Eerlijk teruggaan naar je vak als je af bent

Oefening

De groep wordt verdeeld in 3 teams: de tijgers (geel), de apen (rood) en de beer (blauw). Wanneer de spelleider het startsein geeft gaan de kinderen uit hun kooi (eigen vak) naar elkaar op jacht om een ander team volledig in de kooi op te sluiten.  Het enige punt is, ze moeten elkaar achterna, namelijk:
De tijger mag alleen de aap tikken
De aap mag alleen de beer tikken
De beer mag alleen de tijger tikken

Wanneer een kind is getikt moet hij/zij terug naar jouw de eigen kooi. Daar kan het bevrijd worden door een high five van een teamgenoot te krijgen. Op die manier wordt het team weer sterker en kunnen ze op jacht naar hun prooi!

Wanneer één team alle spelers in de kooi heeft zitten dan stopt het spel en wordt opnieuw gespeeld en zijn de andere twee teams de Koning van de Jungle. De spelleider kan bijhouden hoe vaak de teams Koning van de Jungle zijn geworden.

  

Plattegrond 

Algemeen (per organisatie)

  • Deelnemers – min. 6 / max. 12
  • Afmeting – beschikbaar buitengebied

Materiaal

  • Bucket 12x (4x rood, 4x blauw, 4x geel)
  • Bij voorkeur een ruimte met bomen, bankjes, toestellen om te verschuilen
  • Optioneel: lintjes 4x