Activiteit 1

De draak en de jager

  Instructievideo

Organisatie

  • De kinderen (behalve de jager) staan opgesteld in een rij, waarbij ze met hun handen op de schouders van de persoon voor hen staan. Samen vormen ze “de draak.”
  • Eén kind is de jager en begint buiten de rij. De jager beweegt vrij binnen het speelveld.

Aandachtspunten 

  • Zorg dat het speelveld vrij is van obstakels en dat de rij niet breekt tijdens het bewegen.
  • De kinderen in de rij moeten hun bewegingen goed coördineren en als geheel bewegen.
  • De draak moet samenwerken om de staart te beschermen door gezamenlijk te bewegen en slim te reageren op de acties van de jager.

Oefening

Het spel begint met de draak die in een rechte rij staat opgesteld in het midden van het speelveld. De kinderen houden hun handen stevig op de schouders van degene voor hen, waardoor de rij in fysiek contact blijft. De jager start aan de rand van het speelveld en krijgt het startsignaal van de spelleider. De jager probeert het achterste kind in de rij te tikken. De draak moet samenwerken door gezamenlijk te bewegen, van richting te veranderen en de staart te beschermen. De rij mag draaien, zigzaggen of andere bewegingen maken, zolang de handen op de schouders blijven en de rij niet breekt. Wanneer de jager erin slaagt om de staart te tikken, sluit de jager achteraan in de rij als de nieuwe staart. Het voorste kind in de rij wordt nu de nieuwe jager en verlaat de rij om opnieuw te proberen de staart te tikken. Het spel gaat zo door totdat iedereen een keer de jager is geweest.

  

Plattegrond 

vAlgemeen (per organisatie)

  • Deelnemers – min. 6 / max. 12
  • Afmeting – vrij in de ruimte

Materiaal

  • Lintje 1x

Activiteit 2

Blind getikt

  Instructievideo

Organisatie

1 kind heeft de blinddoek om en de andere kinderen starten rondom dit kind.

Aandachtspunten 

  • De kinderen mogen niet meer verplaatsen wanneer ‘stop’ wordt geroepen
  • De kinderen mogen tijdens het bewegen de geblinddoekte speler niet aanraken

Oefening

De kinderen rennen rondjes om de geblinddoekte tikker heen. Wanneer de tikker “STOP” roept, dan moeten de kinderen direct stilstaan en mag de tikker, in 10 seconden, proberen kinderen te tikken. Wanneer iemand getikt is wordt dit automatisch de nieuwe tikker.

Uitbouw: Er zijn twee tikkers met blinddoek

  

Plattegrond 

vAlgemeen (per organisatie)

  • Deelnemers – min. 6 / max. 12
  • Afmeting – vak van 20 bij 20

Materiaal

  • Bucket 4x

Activiteit 3

1 touw 1 taak

  Instructievideo

Organisatie

1 kind heeft de blinddoek om en de andere kinderen starten rondom dit kind.

Aandachtspunten 

Stimuleer dat de kinderen elkaar tips geven om het touw te passeren

Oefening

De spelleider heeft het touw vast en knoopt deze aan het punt vast aan de overkant óf vraag een kind te ondersteunen. Vervolgens gaan de andere kinderen allerlei oversteken maken over/onder het touw door. De groep mag pas door naar de volgende oefening als het gelukt is bij iedereen. Teamwork is dus van groot belang!

De Oefeningen:

1.Touw hangt stil |  1 voor 1 naar de overkant

2.Idem en nu zonder het touw aan te raken.

3.Touw beweegt als een slang | 1 voor 1 naar de overkant

4.Touw draaien | 1 voor 1 naar de overkant onder het touw door

5.Touw draaien | 1 voor 1 naar de overkant over het touw heen

6.Touw draaien | met 2 tegelijk naar de overkant onder het touw door.

7.Touw draaien | met 2 tegelijk naar de overkant over het touw heen

8.Uitbouwen naar 3-4-5-6 personen

9.Sommigen met ogen dicht / geblinddoekt

10.Voorwerpen meenemen

Eenvoudiger maken: de kinderen mogen allemaal 1 onderdeel de joker inzetten en deze overslaan

Uitdagender maken: de opdrachten worden de tweede keer uitgevoerd op snelheid. De spelleider houdt dus de tijd bij.

  

Plattegrond 

vAlgemeen (per organisatie)

  • Deelnemers – min. 6 / max. 12
  • Afmeting – vak van 4 bij 5

Materiaal

  • Dopje 4x
  • Touw (groot) 1x
  • Lintjes die als blinddoek kunnen dienen
  • Eventueel voorwerpen om over te brengen