Activiteit 1

Verkeerstlichtenspel

  Instructievideo

Organisatie

  • De kinderen staan in een lijn aan één kant van het veld.
  • De spelleider staat aan de zijkant van het veld met een goed overzicht over het speelveld.
  • Het doel van het spel is voor de kinderen om bij het verkeerslicht te komen zonder te bewegen op “rood licht”.
  • Het verkeerslicht bepaalt wanneer het “groen licht” (lopen), “oranje licht” (schuifelen), of “rood licht” (stilstaan) is.

Aandachtspunten 

  • Pas op voor botsen
  • Eerlijk spel is noodzakelijk, belangrijk om dit vooraf te bespreken

Oefening

De kinderen starten allemaal achter de startlijn en moeten goed opletten wanneer het verkeerslicht “rood licht” roept en direct stoppen met bewegen. De kinderen mogen alleen lopen wanneer er iets word gezegd en als een kind beweegt bij ‘rood licht’ moet hij/zij terug naar de laatste lijn waar zij voorbij gelopen zijn. Het kind dat als eerst bij de bal is wint het spel.

  

Plattegrond 

Algemeen (per organisatie)

  • Deelnemers – min. 6 / max. 12
  • Afmeting – vak van 10 x 15 meter

Materiaal

  • Dopje 12x
  • Fluitje 1x

Activiteit 2

3 is 1 teveel

  Instructievideo

Organisatie

De kinderen rennen in het aangegeven speelvlak

Aandachtspunten 

De kinderen mogen alleen de andere kinderen raken wanneer ze aansluiten bij een tweetal. Een vrij kind mag niet te lang vrij rond lopen. Snel door wisselen maakt het spel attractiever

Oefening

Alle spelers maken tweetallen. De spelleider haalt er een tweetal uit. Een van hen wordt de tikker (alleen van dit koppel), de ander de te tikken persoon. Als de te tikken persoon denkt niet langer weg te kunnen rennen van de tikker dan pakt hij de hand van iemand van een van de andere tweetallen vast. De speler die aan de andere kant van het (nu) drietal staat moet wegrennen en is nu de te tikken persoon. Speelt de tikker het klaar om de te tikken speler te tikken, dan draaien de rollen om.

  • de kinderen mogen maar aan 1 kant aansluiten bij een groepje
  • de kinderen krijgen maar 10 seconden ren tijd. 
  • Spelleider houdt de tijd bij

  

Plattegrond 

Algemeen (per organisatie)

  • Deelnemers – min. 6 / max. 12
  • Afmeting – vak van 10 bij 10 meter

Materiaal

  • Bucket 4x
  • Dopje 4x
  • Lintje 1x

Activiteit 3

Chinese muur

  Instructievideo

Organisatie

1 tikker start in het midden en de rest start aan 1 zijde.

Aandachtspunten 

  • Kijk uit waar je loopt
  • De kinderen mogen niet door de muur heen kruipen

Oefening

Alle spelers staan aan dezelfde kant van het speelveld. In het midden staat de tikker. Op het signaal van de tikker steken alle kinderen over. De kinderen die niet getikt worden wachten aan de overkant op het volgende signaal. De getikte kinderen vormen vanaf de zijkant van het speelveld (halverwege) een levende muur door elkaars hand vast te houden. De buitenste spelers in de muur mogen ook tikken, maar iedereen deze muur moet aaneengesloten zijn. 

het spel eindigt wanneer er nog 1 speler over is? Hierna start een nieuw spel met een nieuwe tikker.

Uitbouw: de kinderen in de muur moeten met hun benen wijd staan. Hier mogen lopers eventueel tussendoor kruipen.

 

  

Plattegrond 

Algemeen (per organisatie)

  • Deelnemers – min. 6 / max. 12
  • Afmeting – vak van 15 bij 10 meter

Materiaal

  • Bucket 4x
  • Dopje 4x
  • Lintje 1x