Activiteit 1

Razen in de rondte

  Instructievideo

Organisatie

Er worden twee teams gemaakt en van beide teams start er één speler bij de cirkel zij staan recht tegenover elkaar.

Aandachtspunten 

  • Er mag pas begonnen worden wanneer spelleider het startsignaal geeft, dan start ook de tijd
  • Spelers mogen niet binnen de cirkel komen
  • Tikken betekent direct einde wedstrijd
  •  

Oefening

De kinderen beginnen op het startsignaal van de spelleider. Er is één tikker en één wegloper. De spelleider houdt de tijd van 20 seconden in de gaten en wanneer het als tikker lukt om binnen deze tijd de wegloper te tikken dan krijgt hij/zij een punt. Deze punten worden opgeteld bij het ‘teamtotaal. Hierna volgen twee nieuwe spelers van beide teams.

Makkelijker voor de tikker:

  • Cirkel kleiner maken
  • De tikker mag één keer oversteken

Moeilijker voor de tikker

  • Cirkel groter maken
  • De wegloper mag één keer oversteken

  

Plattegrond 

Algemeen (per organisatie)

  • Deelnemers – min. 6 / max. 12
  • Afmeting – Rondje van diameter 10 meter

Materiaal

  • Dopje 8x

Activiteit 2

Bevrijd de gevangene

  Instructievideo

Organisatie

De kinderen rennen tijdens dit spel in de afgebakende ruimte

Aandachtspunten 

  • Een getikt kind moet door de politie naar de gevangenis worden gebracht en mag niet zelfstandig naar gevangenis lopen
  • Tikken alleen met de hand en voorzichtig
  •  

Oefening

De groep wordt in twee teams verdeeld: de gevangenen en de politie. De gevangenen zijn ontsnapt en lopen los door de ruimte. De politie gaat deze groep proberen te pakken. Wanneer een gevangene door de politie getikt, dan wordt hij door de agent naar de gevangenis gebracht. Hier gaat hij op de aangegeven plaats gaan staan met de hand tegen de muur en de andere hand wijd gespreid. Wanneer een tweede gevangene is getikt, dan moet hij/zij aansluiten bij de eerste gevangene en zo wordt deze keten steeds langer. Loslopende gevangenen kunnen hun maatjes bevrijden door de buitenste gevangene in de rij te tikken.

Wanneer het de politie lukt om alle gevangenen weer vast te zetten, dan hebben zij hun werk goed gedaan en worden de rollen omgedraaid. Duurt het te lang voordat alle gevangenen gepakt zijn, dan mag de spelleider bepalen dat er gewisseld wordt. 

  

Plattegrond 

Algemeen (per organisatie)

  • Deelnemers – min. 6 / max. 12
  • Afmeting – Vrije ruimte

Materiaal

  • Lintje 6x