Activiteit 1

De Beweegbaan

  Instructievideo

Organisatie

De kinderen worden per groepje van 3 kinderen over de verschillende onderdelen verdeeld. Een onderdeel wordt eerst minimaal 4x geoefend, alvorens ze naar het volgende onderdeel gaan. Op het einde wordt alle onderdelen samengevoegd tot een grote beweegbaan.

 

Aandachtspunten 

  • Deze staan hieronder per onderdeel benoemd
  •  

Oefening

De kinderen voeren de volgende oefeningen uit:

  1. 8-jes lopen: de kinderen lopen per 2 hoepels een ‘achtje’. Het tweede ‘achtje’ wordt aan de andere kant begonnen. Nb! Kleine en snelle pas op de voorvoeten.
  2. Schaatssprongen: de kinderen maken schaatssprongen over het touw. NB! Klein beginnen en de sprong steeds groter maken.
  3. Zigzag: voorwaarts en zijwaarts bewegen als een hoekige ‘Z’. NB! Kleine snelle pas maken, beide voeten moeten in de hoepel komen.
  4. Kreeftenloop: als een kreeft op handen en voeten (rugzijde) oversteken. NB! Zorg dat de kinderen even de polsen hebben losgemaakt daarvoor.

  

Plattegrond 

Algemeen (per organisatie)

  • Deelnemers – min. 6 / max. 12
  • Afmeting – Tussen begin en eind 15 meter
  •  

Materiaal

  • Dopje 8x (2x van elke kleur)
  • Groot springtouw 1x (10m)
  • Hoepel 10x (3x rood, 3x geel, 2x groen, 2x blauw)
  •  
  •  

Activiteit 2

Vuurwerktikkertje

  Instructievideo

Organisatie

De kinderen staan in het aangegeven vak. De tikker draagt een lintje.

Aandachtspunten 

  • Er mag alleen met de handen worden getikt, niet met de voeten
  • Er mag alleen op benen worden getikt door de kreeften
  • De ‘Koning van de kreeften’ mag altijd blijven staan
  •  
  •  

Oefening

De ‘Koning van de kreeften’ rent door het vak en probeert kinderen te tikken. Als je getikt bent, verander je in een kreeft en moet je verder over de grond. De kreeften bewegen op handen én voeten (rugzijde aan de grond). Wanneer je als kreeft een vrij kind tikt dan verander je weer in een kind en probeer je uit handen te blijven van de kreeften.

Het spel eindigt wanneer alle kinderen in een kreeft zijn veranderd. Hierna wordt het spel opnieuw gespeeld met een nieuwe ‘Koning van de kreeften’.

  

Plattegrond 

Algemeen (per organisatie)

  • Deelnemers – min. 6 / max. 12
  • Afmeting – Vak van 10 bij 10 meter
  •  

Materiaal

  • Bucket 4x
  • Lintje 1x
  •  

Activiteit 3

Hoepelestafette

  Instructievideo

Organisatie

De kinderen worden verdeeld over 3 teams van 4 kinderen. Een onderdeel wordt eerst minimaal 4x geoefend, alvorens ze deze voor de wedstrijd uitvoeren.

Aandachtspunten 

  • Deze staan hieronder per onderdeel genoemd.
  •  

Oefening

De estafette bestaat uit 5 onderdelen. Alle oefeningen worden op de heen én terugweg uitgevoerd.

  1. 8-jes lopen: je loopt een ‘achtje’ om de hoepels. Nb! Kleine en snelle pas op de voorvoeten.
  2. Kleurcode: de spelleider geeft een kleurcode. Deze kleurcode wordt met 2 voeten tegelijk gesprongen door de speler. NB! Iedereen springt dezelfde code
  3. Zig-Zag: voorwaarts en zijwaarts bewegen als een hoekige ‘Z’. NB! Kleine snelle pas maken, beide voeten moeten in de hoepel komen.
  4. Twee hoepels vooruit, eentje terug: je stapt steeds 2 hoepels vooruit en vervolgens eentje terug. NB! verplicht 2 voeten in iedere hoepel zetten.
  5. Samen naar de overkant en terug: je gebruikt de 4 hoepels om zo snel mogelijk naar de overkant en terug te gaan. NB! Alle hoepels moeten om het dopje heen.

  

Plattegrond 

Algemeen (per organisatie)

  • Deelnemers – min. 6 / max. 12
  • Afmeting – Tussen begin en eind 15 meter
  •  

Materiaal

  • Dopje 8x (2 van elke kleur)
  • Hoepel 12x (3 van elke kleur)
  •  
  •